Deel dit bericht

Waar denk jij aan als je denkt aan betekenisvol ondernemen? Wat is betekenisvol voor jou? De definitie van Betekenisvol ondernemen die ik hanteer in mijn aanpak is gelieerd aan de 4 soorten geluk die je kunt onderscheiden, dit zijn:

  • Plezier-geluk: Deze vorm van geluk ervaren we bijvoorbeeld bij het kopen van spullen. Plezier-geluk is volkomen afhankelijk van externe omstandigheden en altijd van korte duur.
  • Prestige-geluk: Prestige-geluk ontlenen we aan onze status. Een voorbeeld van prestige-geluk is social media. Ook deze vorm van geluk is afhankelijk van externe omstandigheden. Hierin schuilt ook een risico; het is onmogelijk om altijd de beste te zijn.
  • Passie-geluk: Een vorm van geluk die je ervaart als je de dingen doet die echt bij je passen is passie-geluk. Als je handelt vanuit passie is dat een heerlijk gevoel.
  • Purpose-geluk Bovengenoemde vormen van geluk zijn gericht op jouw ‘ik’. Het gaat over jouw situatie, jouw plezier en jouw passie. Bij purpose-geluk kom je tot het inzicht dat het ware geluk niet om jou gaat, maar dat het veel meer gaat over het dienen van dat wat nodig is om iedereen in een staat van tevredenheid laten verkeren; van betekenis zijn.

Wat purpose geluk anders maakt dan andere soorten geluk is dat het gericht is op wat het geheel nodig heeft i.p.v. je te richten op jouw eigen situatie. Het uitgangspunt is dat je kijkt naar wat de wereld vraagt van jou. Vervolgens bepaal je hoe jij het verschil wilt maken en waarom dit een positieve impact heeft. Om impact te meten kijk je niet alleen naar de financiële doelen, maar je kijkt  ook welke sociale en/of ecologische impact je maakt met jouw bedrijf.  

Deze manier van ondernemen sluit naadloos aan op het gedachtengoed van Frederic Laloux, schrijver van het boek Reïnventing Organisations en bedenker van de term cyane organisaties. Meer hierover lees je in mijn artikel De opkomst van Cyane organisaties. Wat cyane organisaties kenmerkt is dat ze een evolutief doel hebben, zelfsturend zijn en dat de hele mens er aanwezig is.

Een evolutief doel

Een goede metafoor voor een cyane organisatie is een levend organisme. Je bestuurt jouw organisatie als een levend organisme. Daarbij maak je niet alleen beslissingen vanuit je hoofd, maar voel je aan waar het naartoe wil gaan met de organisatie. Het is essentieel dat je met de doelen van jouw organisatie aansluit op wat het geheel nodig heeft. Wat vraagt de wereld van jou(w) (organisatie) en hoe kun jij daar met jouw bedrijf invulling aan geven? Ik heb het dan niet over wat de markt vraagt, maar over wat de maatschappij vraagt, wat de aarde nodig heeft, met alles wat erop leeft. Daarmee sluit je aan op de evolutie van de aarde, vandaar een evolutief doel.

Niet alleen goed voor de wereld

Wat opvalt is dat dit type organisaties enorm succesvol zijn. Dat is ook niet gek, want wanneer je met jouw bedrijf richt op het dienen van het geheel, dan maakt je dat heel gelukkig. Wanneer jij gelukkig bent in je werk dan lever je ook meer waarde en ben je automatisch succesvoller. Daarom is betekenisvol ondernemen niet alleen goed voor de wereld, het is ook goed voor jezelf. Daarnaast ben je in tune met wat het leven van je vraagt, je kijkt naar de natuur bij het vormgeven van jouw organisatie. Deze combinatie maakt betekenisvol ondernemen zo krachtig.

Meer weten over hoe je dit in de praktijk kunt brengen? Neem gerust contact op voor een kennismakingsgesprek.