Hoe kan een ijsbad helpen om je doelen te realiseren?

ijsbad

Meer dan 2000 jaar geleden leefde er een Griekse filosoof die het al aardig in de smiezen had. Zijn naam was Plato en hij zei: “De werkelijkheid wordt gecreëerd door onze mind, als we de werkelijkheid willen veranderen, dan moeten we onze mind veranderen”.

De werkelijkheid wordt gecreëerd door onze mind, als we de werkelijkheid willen veranderen, dan moeten we onze mind veranderen

Plato sprak over de volwassen mens die het monster dient te temmen. We spreken tegenwoordig ook wel over het bewuste en het onderbewuste of het nieuwere (neocortex) en het oudere deel van ons brein (reptielen brein/ zoogdieren brein). Dat oudere deel heeft wel de overhand, want 95% van wat we doen gaat op de automatische piloot (onbewust). Dat is vaak nuttig, want als jij over straat loopt en er komt een auto aanrijden, dan ga je niet eerst bedenken wat voor auto het is en waar die vandaan komt. Je springt direct aan de kant om een ongeluk te voorkomen.

Er zijn ook momenten dat het onderbewuste niet echt helpend is, bijvoorbeeld wanneer je wilt afvallen of gaat stoppen met roken. Je neemt je dit bewust voor, maar wanneer je op een feestje bent en een heerlijke brownie zit je aan te staren of een vriend vraagt of je mee gaat roken, ben je snel overstag.

IJsbad 

Als Wim Hof instructeur begeleid ik mensen in het nemen van een ijsbad. Zelf neem ik ook regelmatig een ijsbad en wat met name belangrijk is voordat je er in stapt, is dat je de juiste mindset hebt. Je neemt je voor dat je dit minimaal 2 minuten gaat doen en dat je je ondanks de pijn probeert te ontspannen. Dat is belangrijk, want zodra je in het ijsbad stapt neemt het oudere deel van ons brein het over en stap je er gelijk weer uit (vluchten) of ga je je best doen om het vol te houden (vechten). Als het lukt om je eenmaal te ontspannen, dan zakt de pijn ook langzaam en blijk je tot meer in staat dan je van tevoren had gedacht. 

Comfortzone

Door in het ijsbad te stappen stap je uit je comfort zone, om vervolgens in de paniek zone terecht te komen. Als je daar doorheen bent kom je in de leer zone. Hetzelfde geldt voor het aangaan van uitdagende doelen. Zeker aan het begin van het jaar heeft iedereen mooie plannen, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger. Wat doe je als het even tegenzit? Haak je af of kun je erbij blijven en leren van de momenten dat het even tegenzit? Een ijsbad helpt je om beter om te leren gaan met weerstand, want als het je lukt om in een ijsbad niet te vechten of te vluchten dan kun je dit ook makkelijker in een praktijksituatie. Voor jouw brein is elke stress situatie hetzelfde en zal het dus ook op dezelfde manier reageren. 

Zo ben je dus beter in staat om de doelen die voor jou belangrijk zijn ook daadwerkelijk te realiseren.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email