Deel dit bericht

In ons huidige denken wordt ondernemen grotendeels geassocieerd met geld verdienen. Er hangt ook een bepaalde status omheen. Als jij veel geld verdient, in een groot huis woont en in een mooie auto rijdt, dan ben je succesvol. Er is een verschuiving zichtbaar, aangewakkerd wordt door de zingevingscrisis. Steeds meer mensen vragen zich af:

“Waartoe ben ik hier?”
“Wat maakt mij gelukkig?”

Wie eerlijk antwoord geeft op deze vragen, komt er achter dat geld hebben wel makkelijk is, maar dat geld alleen niet voldoende is om gelukkig te zijn. Die conclusie wordt ook getrokken door Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman en econoom Angus Deaton. Zij ontdekten dat je met een jaarinkomen van €58.000,- het plafond van je geluksgevoel bereikt wordt. Als je meer geld verdient, kun je wel tevredener worden, maar gelukkiger word je er niet van.

 

1. Soorten geluk

Ondernemerschap vanuit zingeving is meer dan alleen geld verdienen, het geeft ons de mogelijkheid om betekenis te geven aan ons leven. Dat is niet alleen goed voor de wereld, maar ook voor onszelf. Geluk dat je ervaart door van betekenis te zijn wordt ook wel de hoogste vorm van geluk genoemd. Hoger dan plezier-geluk, prestige-geluk of passie-geluk.

 

Plezier-geluk: Deze vorm van geluk ervaren we bijvoorbeeld bij het kopen van spullen. Plezier-geluk is volkomen afhankelijk van externe omstandigheden en altijd van korte duur.

Prestige-geluk: Prestige-geluk ontlenen we aan onze status. Een voorbeeld van prestige-geluk is social media. Ook deze vorm van geluk is afhankelijk van externe omstandigheden. Hierin schuilt ook een risico; het is onmogelijk om altijd de beste te zijn.

Passie-geluk: Een vorm van geluk die je ervaart als je de dingen doet die echt bij je passen is passie-geluk. Als je handelt vanuit passie is dat een heerlijk gevoel.

Purpose-geluk: Bovengenoemde vormen van geluk zijn gericht op jouw ‘ik’. Het gaat over jouw situatie, jouw plezier en jouw passie. Bij purpose-geluk kom je tot het inzicht dat het ware geluk niet om jou gaat, maar dat het veel meer gaat over het dienen van dat wat nodig is om iedereen in een staat van tevredenheid laten verkeren; van betekenis zijn.

 

2. Gat in de markt maatschappij

Wat betekenisvol ondernemen anders maakt, is dat je op zoek gaat naar een ‘gat in de maatschappij’ in plaats van naar een ‘gat in de markt’. De wicked problems die worden beschreven in het artikel de wereld in transitie, maken dat er voldoende gaten zijn te vinden in de maatschappij. Daarmee zou je kunnen stellen dat er voldoende werk is voor betekenisvolle ondernemers. Alleen, hoe verdien je je geld met betekenisvol ondernemen? Hoe zorg je ervoor dat het geen liefdadigheidswerk wordt? Je legt je hele gevoel in jouw onderneming. Je bent geraakt door wat je ziet in de maatschappij en laat dit de brandstof zijn voor je onderneming. Het is vervolgens de kunst om deze geraaktheid om te zetten naar een concrete business case. Je moet uiteindelijk de klanten zover krijgen dat ze willen betalen voor jouw producten en diensten. In het volgende artikel ga je aan de slag om dit verder uit te werken.